Verhoog je sales met upsells, cross-sells en related products in je Magento 2 webshop
Hoe haal je maximale omzet uit je webshop? Dat is een vraag die vaak door je hoofd spookt. Magento biedt standaard daar meerdere mogelijkheden voor. Het aanbieden van upsells en cross-sells, maar ook het aanbieden van gerelateerde producten kan voor veel mogelijkheden zorgen.
Het niet aanbieden van upsell, cross-sell of related products kan betekenen dat je mogelijke omzet misloopt. De kans dat je een product verkoopt aan een nieuwe klant is laag, zo’n 5% tot 20%. Het verkopen van (meer) producten aan een bestaande klant? Daar heb je al een kans van 60% tot 70%. Daarmee is upselling en cross-selling aan bekende klanten makkelijker (en waardevoller) dan nieuwe klanten. Uit een onderzoek van Hubspot is gebleken dat up- en cross-selling voor wel 30% in meer omzet en een groei van 13% in de conversieratio.
Het is niet alleen een techniek om sales te verhogen, het is ook een kans om een betere relatie op te bouwen met je klant. Je levert ze meer waarde, bijvoorbeeld om hun product makkelijker in gebruik te maken. Waarom ben jij hier (nog) niet actief mee bezig?
Wat is upselling?
Door middel van upselling biedt je de klant hetzelfde product aan, in een hogere prijsklasse. Met deze techniek verleidt je de klant om een duurder product aan te schaffen dan ze eerst voor ogen hadden.
Stel je voor: een klant wil graag een laptop kopen, met een harde schijf van 1TB geheugen. In de upsells wordt dezelfde laptop met een harde schijf van 2TB geheugen aangeboden. Deze variant is duurder, maar heeft ook meer geheugen.
Succesvol upsellen
Het is bij upselling belangrijk dat je geen producten aan gaat bieden die extreem veel duurder zijn dan het product dat de klant voor ogen had. We raden aan om maximaal 50% hoger dan de klant zijn originele prijs te gaan zitten. Echter verschilt dit wel per product, 50% hoger in prijs bij een auto is veel meer dan 50% hoger in prijs bij een stuk kaas. Je wilt dat de klanten de upsell producten aantrekkelijk vinden, en juist niet afschrikken.
Een andere upsell techniek is dat wanneer een klant kiest voor een product, zeg een pak amandelmeel, indien ze voor een tweede pak kiezen amandelmeel 10% korting ontvangen op de twee pakken meel.
Als na een bepaalde periode na het implementeren van upsells blijkt dat klanten niet upsellen, is het raadzaam om bij te sturen. Kies er bijvoorbeeld voor om upsell producten te kiezen die dichter bij de prijs van het eerst gekozen product liggen.
Wat is cross-selling?
Upselling en cross-selling worden vaak met elkaar verward, omdat ze beide het doel hebben om de orderwaarde te verhogen. Maar er zit een degelijk verschil in! Met cross-selling biedt je producten aan die aansluiten bij het gekozen product en de behoefte van de klant. Vaak worden cross-sell producten nog als extraatje aangeboden in de winkelwagen, ook om impuls keuzes te bevorderen.
Een voorbeeld van een cross-sell is het aanbieden van een passende pot bij de aankoop van een plant. Of het aanbieden van een muis en toetsenbord wanneer een laptop wordt besteld. De cross-sell zorgt ervoor dat de klant optimaal gebruik kan maken van de initiële aankoop en tevens dat de gemiddelde orderwaarde toeneemt.
Op de juiste manier cross-sellen
Om te achterhalen hoe je cross-selling goed kunt toepassen kun je het volgende doen:
- Bepaal welk product je wilt gaan cross-sellen
- Is het bij de klant bekend dat het cross-sell product bestaat?
- Is het voor de klant gemakkelijk om het cross-sell product aan de winkelwagen toe te voegen?
- Is het duidelijk dat dit cross-sell product het primaire product aanvult?
Bij een stuk kaas kan het bijvoorbeeld een goede optie zijn om een kaasschaaf als cross-sell aan te bieden. Cross-sells worden vaak als impuls aangekocht, kies daarom niet voor producten met een super hoge prijs. Geef ze ook een pakkende naam zoals ‘Vaak samen gekocht…’ of ‘Handig om mee te bestellen…’.
Wat zijn related products?
Related products, of gewoon in het Nederlands ‘gerelateerde producten’, zijn artikelen van hetzelfde type als dat de bezoeker op dat moment bekijkt. Het is de bedoeling dat de bezoeker de gerelateerde producten koopt naast het product dat hij bekijkt.
Gerelateerde producten lijken erg op cross-sell producten, maar het verschil zit hem erin dat cross-sell producten een aanvulling zijn op het betreffende artikel en gerelateerde producten zijn hetzelfde soort product in een iets andere uitvoering. Zoals dezelfde blouse in diverse kleuren.
Geschikte gerelateerde producten aanbieden
Voor gerelateerde producten is het advies om hetzelfde product niet alleen in verschillende uitvoeringen te selecteren, maar ook in verschillende prijsklassen. Het gaat hierbij om een combinatie van cross- en upsell. Je wilt de klant triggeren om een extra (complementair) product te kopen, maar ook wanneer ze niet 100% overtuigd zijn van hun huidige product een andere variant aanbieden.
Iets wat je niet wilt, is een dode link op je website. Maar deze ‘niet gevonden’ pagina is anders wel ideaal om gerelateerde producten te tonen.
De beste plek om de upsell, cross-sell en related products te plaatsen
Op welke pagina’s kan je deze verkooptechnieken het beste toepassen en weergeven? Daar is geen eenduidig antwoord voor. Het verschilt namelijk per webshop en per type product waar en wanneer je deze verkooptechnieken het beste kunt toepassen.
Uiteraard is het wel duidelijk dat upselling vóór de aankoop plaatsvindt (op de productpagina). Het aanbieden van gerelateerde en cross-sell producten kan zowel vóór (categorie- of productpagina), tijdens (in de winkelwagen) als na de aankoop (in een follow-up email).
Meteen beginnen: standaard in Magento 2
Het aanbieden van upsell, cross-sell en gerelateerde producten is in Magento 2 standaard mogelijk. Hier heb je dus in principe geen extra extensie voor nodig, waarom je die wel zal kiezen, komen we later op terug.
Standaard in Magento tonen de upsell producten en gerelateerde producten op de productpagina en cross-sell producten tonen op de winkelwagen pagina. Uiteraard is het middels maatwerk mogelijk om de plaats waar deze verkooptechnieken binnen de webshop worden toegepast aan te passen. Onze developers weten daar de fijne kneepjes van, ze helpen je hier graag bij.
Zelf toevoegen doe je zo
Wanneer je zelf aan de slag gaat met het handmatig instellen van de upsells, cross-sells en gerelateerde producten gebeurd dat in de backend bij het betreffende product waar je ze wilt tonen. Op de productpagina scroll je naar beneden en klik je het tabje ‘Related Products, Up-Sells, and Cross-sells’ open. Vervolgens kun je per stap de producten selecteren die getoond moeten worden op de webshop.
Volledig automatiseren? Kies een extensie
Magento biedt dus standaard de mogelijkheid om deze verkooptechnieken handmatig per product in te stellen. Maar voor een webshop met een flink aantal producten is dit een erg tijdrovende klus. Zeker wanneer er regelmatig veel nieuwe producten in de webshop komen. Het handmatig instellen van de cross-sells, upsells en gerelateerde producten is tijdrovend en snel niet meer bij te houden door de vele handelingen.
Je bent niet de enige met dit probleem! Middels een extensie is het mogelijk om automatisch geschikte producten in te laden als upsell, cross-sell of gerelateerd product op basis van één of meerdere regels. Er zijn meerdere extensies beschikbaar op de markt. Elke extensie heeft zijn eigen features en voordelen, kijk daarom altijd naar degene die het beste past bij jouw wensen en voorkeuren. De Automatic Related Products extensies van Amasty en Mirasvit zijn de favoriete extensies van onze Magento 2 websitebouwers.
Beide extensies hebben gelijksoortige features. Zo kunnen de artikelen op elke pagina getoont worden én op custom plekken. Maar ook worden er producten aangeboden op basis van de bekeken en aan winkelmand toegevoegde producten, dit zodat de meest relevante items aan de klant worden getoont.
Amasty Automatic Related Products
De Amasty Automatic Related Products extensie heeft een optie om bundels te maken. Dit is relevant wanneer je bepaalde producten in een voorgevormde combinatie wilt aanbieden, handig voor de klanten die het graag voorgeschoteld krijgen. De extensie kost €325,- en bevat support voor 12 maanden.
Uitgelichte features:
- Toon artikelen op categoriepagina’s, productpagina’s, in de winkelwagen en op custom plekken
- Gebruik een automatisch op regel gebaseerd algoritme
- Gebruik het op data gebaseerde algoritme om aanbevolen producten te tonen
- Toon bundel pakketten en voorzie deze van een vaste of procentuele korting
- Betere mobiele winkelervaring met PWA add-on
Mirasvit Automatic Related Products
De Mirasvit Automatic Related Products extensie heeft een dashboard waar data wordt weergegeven over hoe de upsells en cross-sells presteren. Super fijn als je duidelijk inzichtelijk je data wilt hebben. De extensie kost $169 en bevat ook support voor 12 maanden.
Uitgelichte features:
- Toon artikelen op categoriepagina’s, productpagina’s, in de winkelwagen en op custom plekken
- Overzichtelijke data in de backend zichtbaar van de verkooptechnieken
- Regels instellen op basis van ‘Samen gekocht’, ‘Ook gekocht’, ‘Hele catalogus’ en ‘Ook bekeken’
- Het algoritme aanpassen op basis van regels die aansluiten bij jouw webshop
Klaar voor meer sales? Start nu!
Als je zelf aan de slag gaat met het inrichten van cross-sells, upsells en related products is het belangrijk om van tevoren goed na te denken over de implementatie. Voldoet het handmatig inrichten voor jouw webshop of is het interessanter om dit geautomatiseerd te doen op basis van regels?
Indien je graag geadviseerd wil worden over de implementatie van deze verkooptechnieken in jouw webshop, neem contact op met onze SEO specialisten. Wij denken graag mee in het maximaliseren van jouw sales.