Productpagina’s zijn een van de belangrijkste pagina’s van je webshop. Bezoekers lezen hier alles wat ze moeten weten over het betreffende product en voegen het daarna (hopelijk) toe aan hun winkelwagen. Wil je graag meer uit je productpagina’s halen? Wij nemen je graag mee in een aantal stappen die helpen bij het schrijven van goede productpagina’s.
Navigeer snel naar jouw favoriete tip:
- Tip 1: Spreek je ideale doelgroep aan
- Tip 2: Goed beschrijvende product titels
- Tip 3: De inhoud van een goede producttekst
- Tip 4: Leesbaarheid van productteksten
- Tip 5: SEO Copywriting? Optimaliseer je teksten!
- Tip 6: Product FAQ
- Tip 7: Dynamisch intern linken
- Tip 8: Vul je producten aan met structured data
- Tip 9: Vul de metadata in
- Tip 10: Zorg voor een duidelijke Call to Action
- Extra tip: Ga voor Elovate!
Maar eerst… Wat is hoge kwaliteit content voor een productpagina?
Kwaliteit is voor iedereen anders, zeker voor productbeschrijvingen. Waar moet een kwalitatieve tekst aan voldoen? Er zijn geen keiharde eisen, maar het kopiëren van al bestaande teksten heeft 100% een nadelig effect.
Met de opkomst van teksten gemanipuleerd voor de zoekresultaten en AI geschreven content wordt de kwaliteit van content nog belangrijker. Om enigszins richtlijnen en inzicht te geven heeft Google Search Quality Rating Guidelines opgesteld om de kwaliteit van een website of webshop te definiëren, dit wordt gebruikt door de Google Webmasters. De versimpelde versie van de Search Quality Rating Guidelines is online te lezen voor iedereen.
E-E-A-T that content
In 2019 heeft Google geïntroduceerd dat E-A-T een ranking factor is voor de Page Quality. E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Dit zijn geen algoritmes of ‘scores’, zoals we de Core Web Vitals kennen, maar een richtlijn voor het creëren van kwalitatieve content. In de Helpful Content Update van Augustus 2022 werd het nogmaals duidelijk dat people-first content steeds belangrijker wordt, in tegenstelling tot search-engine-first. Dit zou natuurlijk de standaard moeten zijn, je wilt je klanten bedienen met jouw content. Niet de zoekmachine, die daarop wel weer jouw positie in de zoekresultaten bepaalt.
In december 2022 is er een extra E toegevoegd, Experience. E-E-A-T is niet volledig nieuw, met dit nieuwe onderdeel van de factor kan Google nog beter de content beoordelen én kunnen wij nog meer hulpvolle content creëren.
Naast de guidelines van Google, zijn er ook vier copywriting regels die (hopelijk) standaard zijn bij iedereen:
- Schrijf zonder spelfouten
Spelfouten kosten je de kop. Het oogt niet professioneel en kan killing voor je conversie zijn. Controleer je tekst na het schrijven daarom altijd op spelfouten. - Schrijf grammaticaal correct
D’s en t’s, bezittelijk voornaamwoorden, die, dat of welke. Ook grammaticale fouten ogen onprofessioneel waardoor de producttekst door de lezer lager wordt gewaardeerd. - Vermijd twijfelwoorden
Je doel is om de bezoeker te overtuigen, niet om aan het twijfelen te brengen. Vermijd woorden als ‘kunnen’, ‘wellicht’, ‘misschien’. Tenzij je het hebt over gezondheidsclaims, daar mag je wettelijk geen claims over doen. - Structureer elke tekst
Door het structureren van de tekst maak je het beter leesbaar. Bij tip 4 leggen we je meer uit over hoe je hiermee aan de slag kan gaan.
Tip 1: Spreek je ideale doelgroep aan
Voordat je begint met het schrijven van de teksten is het belangrijk om helder te krijgen voor wie je schrijft. Hoe meer je over je doelgroep weet, hoe gerichter en relevanter de teksten zullen zijn. Laat daarnaast je schrijfstijl beïnvloeden door het doel van je tekst. Hieraan gaat vaak een doelgroeponderzoek aan vooraf.
Denk aan hoe hun dag eruitziet. Wat ze belangrijk vinden. Hoe oud ze zijn. Tegen welk probleem ze aanlopen. Welke producten hebben ze in het verleden gekocht en waarom. Als je weet voor wie je schrijft, kun je teksten maken die hen aanspreken en hen het gevoel geven dat het product speciaal voor hen is gemaakt.
Klanten waarderen webteksten die gemakkelijk te lezen en te begrijpen zijn. Probeer vakjargon en technische termen te vermijden en gebruik in plaats daarvan (spreek)taal die herkenbaar is. Enthousiasme is aanstekelijk, ook op het scherm. Schrijven met emotie is daarbij erg belangrijk, het trekt mensen aan en verkoopt. Uiteraard hebben we het dan over zelf schrijven. Copy + Paste van leveranciers teksten is dodelijk voor de rankings en kwaliteit van een productpagina.
Robert Cialdini is voor veel marketeers een bekend persoon op het gebied van beïnvloeden en overtuigen. Zijn zes (later zeven) principes geven aan hoe je mensen het beste kan overtuigen om voor jouw product te kiezen. Wanneer je gaat schrijven, is het goed om deze principes in gedachten te houden. Wil je meer lezen over de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini? De Tonny Loorbach van IMU heeft hier een uitgebreid artikel over geschreven.
Ten slotte mag je niet vergeten dat de productpagina niet moet worden gebruikt om het hele verhaal te vertellen. Gebruik het als een kans om te benadrukken wat het product onderscheidt van de concurrentie en waarom klanten juist jouw product zouden moeten kiezen boven andere producten.
Tip 2: Goed beschrijvende product titels
De producttitel is misschien wel het belangrijkste onderdeel op de productpagina. De titel van het product wordt als een H1-tag bovenaan de pagina geplaatst en komt ook terug in de URL. Google weegt de woorden in de H1-tag en in de URL extra zwaar bij het bepalen van de belangrijkste zoekwoorden voor die pagina. Zet daarom altijd de belangrijkste woorden in de producttitel, en het liefst vooraan. Een producttitel kan in principe een eindeloos aantal tekens bevatten, maar pas wel op. Ga het liefst voor maximaal 158 tekens.
Een goede producttitel wordt volgens een vast format opgebouwd. Door dit consistent door te voeren houd je ook meer overzicht in je webshop. We geven je ook nog een paar voorbeelden.
Tip 3: De inhoud van een goede producttekst
Je weet nu wie de doelgroep is en het product heeft een sterke titel. Het is tijd om aan de slag te gaan om teksten te bedenken voor producten. Goede productteksten voor webshops zorgen zowel voor een betere vindbaarheid als voor een boost van je conversie. Mensen willen weten wat ze kopen. Daarnaast gaat jouw producttekst de klant informeren over jouw product én ervoor zorgen dat ze net over de streep trekken om over te gaan tot een aankoop. Productteksten schrijf je daarom ook niet ‘even’ en we hebben het al eerder gezegd: het klakkeloos overnemen van de standaard productomschrijving van leveranciers uit den boze!
Short description
De short description is een kleine ruimte, vaak naast het product, om kort iets uit te leggen over het product. Gebruik 1 à 2 zinnen benoem daarin het belangrijkste van het product, zoals de toepassing en de voordelen.
Full description
In de full description heb je ‘alle ruimte’ om te vertellen over jouw product. Op een nette en gestructureerde manier (zie tip 4) kan je de juiste informatie overbrengen. Het kan lastig zijn om iets over een product te verzinnen. We hebben ons al eerder in de doelgroep verdiept, wat willen zij weten over dit product? Denk hierbij aan:
- Bijzondere eigenschappen
- Voordelen (USP’s)
- Toepassing
- Specificaties (bij voorkeur via attributen)
- Urgentie (zoals een beperkte oplage of laatste stuks)
Hoe duurder het product, hoe meer aandacht de tekst verdiend. Goedkopere producten vragen minder overtuigingskracht dan duurdere producten. Besteed meer aandacht aan voordelen en selling points. Ben je niet de goedkoopste? Vermeld dan andere redenen waarom de lezer toch bij jou moet kopen.
Vind je het nu echt lastig om iets te vertellen over het product? Vertel dan iets meer over het merk. Waar komt het vandaan? Hoe wordt het gemaakt? Is het nieuw op de NL-markt? Kijk ook eens wat de concurrenten vertellen over dit product.
Tip 4: Leesbaarheid van productteksten
Je wilt niet alleen teksten schrijven die de juiste informatie bieden, maar ook dat de informatie op de juiste manier wordt overgebracht. Als de informatie op de goede manier wordt aangeboden, is de lezer sneller bereid om verder te lezen en de belangrijkste informatie eruit te filteren. Google weet daarentegen dat bezoekers van een webshop het liefst binnen enkele seconden de juiste informatie moeten kunnen vinden. Ook voor de zoekmachine is het dus van belang dat de productteksten leesbaar zijn, daar lees je meer over bij tip 8.
Schrijf in een actieve stijl en gebruik korte zinnen
Schrijf de teksten zo actief mogelijk. Niemand zit te wachten op droge productteksten! Gebruik daarbij ook gemiddeld 10 woorden per zin. Deel zinnen op wanneer ze te lang worden. Wees je bewust van koppeltekens en woorden zoals een komma en het woordje ‘en’. Lange zinnen worden vaak in boeken gebruikt en geassocieerd met hogere kwaliteit. Voor webteksten zijn korte zinnen beter leesbaar. Daarnaast hebben ze ook meer overtuigingskracht.
Bulletpoints en opsommingen
Dit creëert rust en overzicht. Bulletpoints gebruik je met namen voor specificaties. Het gebruik van bullet points correleert zeer hoog met betere rankings, puur omdat het structuur aanbrengt en de leesbaarheid verhoogt.
Maak je vaak gebruik van USP’s of voor- en nadelen bij producten? Naast je full description kan je ook een apart blok aanmaken voor deze punten, lekker overzichtelijk!
Schrijf korte alinea’s
Ga uit van 3 à 4 regels per alinea. Hiermee voorkom je dat de lezer al afhaakt voordat hij ook maar is begonnen. Dit geldt voor desktop, maar juist ook op mobiel zorgt dit dat de content prettig leesbaar en overzichtelijk blijft.
Maak gebruik van H2 en H3 tussenkopjes
Het gebruiken van subonderwerpen is ideaal. Mensen scannen vaak teksten, aantrekkelijke en beschrijvende tussenkopjes zijn daarom van belang. Het zijn ook rustpunten en verhoogt de leesbaarheid van een tekst. Een subkopje gebruik je om het onderwerp van de volgende sectie in te luiden. Zoekwoorden in een H2 kopje hebben SEO-waarde evenals het verbeteren van de leesbaarheid. Begin je full description daarom met de productbenaming in H2.
Tip 5: SEO Copywriting? Optimaliseer je teksten!
Bij het optimaliseren van je webteksten komt een stukje SEO copywriting om de hoek kijken. Deze manier van copywriting is groter en breder dan de punten die wij hieronder gaan benoemen. Maar dit zijn enkele stappen waarmee je een goede start kan maken.
Start met een zoekwoordenonderzoek
Voordat je aan de slag gaat met het SEO optimaliseren, wil je weten voor welk zoekwoord je de pagina optimaliseert. Dit kan je op je gevoel doen, maar is niet handig. Door het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek weet je precies welke focus termen wel en niet zoekvolume hebben. In dit onderzoek kan je ook goed in kaart brengen welke synoniemen en andere varianten een redelijk zoekvolume hebben.
Optimaliseer met gerelateerde zoekwoorden
Je hebt in het zoekwoordenonderzoek goed in kaart gebracht wat jouw primaire zoekwoord is. Hierbij leer je vaak ook meer over andere varianten. Maak gebruik van varianten, synoniemen en vertaalde uitdrukkingen indien mogelijk. Door verschillende woorden te gebruiken krijgen zoekmachines een beter begrip van het onderwerp en context. Daarnaast zal de pagina ook vaak voor verschillende zoekwoorden gaan ranken.
Inspiratie nodig? De autosuggestie tool van Keywoordtool geeft op basis van Google zoekopdrachten suggesties, super handig!
Short-tail vs. long-tail zoekwoorden
Ranking op zoekwoorden met een hoog zoekvolume is niet makkelijk. Er is vaak veel concurrentie. Zie dan nog maar eens een weg te vinden naar de eerste pagina.
Long-tail zoekwoorden zijn langere en specifieke zoektermen die jouw primaire zoekwoord, short-tail, ondersteunen. Verrijk je webteksten met long-tail zoekwoorden. Bezoekers die via een long-tail zoekwoord op jouw webshop komen, zijn gerichter op zoek en zullen een langere tijd op een pagina doorbrengen. Bovendien dragen de long-tail zoekwoorden het algemene zoekwoord in zich en zal dit een positief effect hebben op je short-tail zoekwoorden.
Zoekwoorddichtheid: schrijf met mate
Je webteksten SEO optimaliseren betekent niet dat je meteen de hele tekst moet volproppen met zoekwoorden. Keyword Stuffing is sinds 2013 verleden tijd en zelfs een negatieve ranking factor.
In enthousiasme kan het nog weleens voorkomen dat je bepaalde zoekwoorden rijkelijk gebruikt. Wanneer je het terugleest merk je dat het niet prettig leest. De kunst van SEO copywriting is niet alleen om waardevolle en overtuigende teksten te schrijven, maar ook om hiervoor te ranken binnen de zoekmachines. Wat uiteindelijk leidt tot een betere vindbaarheid, meer verkeer en transacties. Gelukkig gaan deze twee aspecten in de praktijk steeds beter samen. Vroeger werden SEO ‘trucjes’ veel gebruikt om de zoekresultaten te beïnvloeden, maar dat is niet waar het om gaat. De productteksten schrijf je echt volledig voor de bezoeker.
Tip 6: Product FAQ
Een FAQ sectie op een productpagina? Jazeker! Het wordt steeds vaker gebruikt en kan op veel positieve manieren bijdragen. Deze veelgestelde vragen gaan over een specifiek product in jouw assortiment, daar wil je natuurlijk graag antwoord op geven. Wat natuurlijk ook fijn is, dat andere klanten (die wellicht dezelfde vraag hebben) dit ook lezen. Dit vermindert ook de belasting van de klantenservice.
We leggen je graag nog meer uit over de voordelen en mogelijkheden met product questions in je webshop in deze blog.
Tip 7: Dynamisch intern linken
Het internet staat vol met links. Wanneer de Googlebot een website crawlt, wordt er ook gekeken naar welke pagina’s intern naar elkaar linken. Daarmee wordt ook pagina waarde doorgegeven. Het verbetert de gebruikerservaring en geeft de zoekmachines een idee wat het onderwerp van de pagina is. Het helpt dus om de zoekers de meest relevante content te laten zien.
In de productbeschrijving wil je geen gebruik maken van interne links. Wanneer een product uit het assortiment gaat of de URL verandert, moet dit aangepast worden. Met een groot assortiment is dit niet houdbaar.
Elementen zoals gerelateerde categorieën en gerelateerde producten, maar ook cross-sells en up-sells, kunnen daar juist goed aan bijdragen. Daar kunnen specifieke producten voor worden uitgekozen, of op basis van gebruikersdata. Wanneer een product uit voorraad is, wordt de link gelijk vervangen.
Tip 8: Vul je producten aan met structured data
Dit is geen directe copywriting tip, maar wel een goede aanvulling bij het verrijken van je productdata. Structured data zijn stukjes code die niet zichtbaar is voor de bezoeker, maar wel voor de zoekmachine. Met deze code begrijpen de zoekmachines beter wat voor product je aanbiedt en kunnen het zo goed weergeven. Structured data is ook vaak zichtbaar als een rich snippet in de zoekresultaten.
Wat kan je dan verduidelijken met structured data? Denk hierbij aan product ratings, voor- en nadelen, beschikbaarheid en verzendkosten.
Tip 9: Vul de metadata in
Meta tags zijn stukjes code die de zoekmachines informatie geven waar de webshop over gaat. De metadata wordt gebruikt om de zoekresultaten nog relevanter te maken. Er zijn veel verschillende soorten metadata, maar voor de productpagina’s zijn er drie elementen het belangrijkst: meta title, meta description en URL. Hieronder geven we een aantal kleine tips hoe je ermee aan de slag kan. Wil je uitgebreider de metadata optimaliseren? In onze blog over metadata in de SERP leggen we je alles uit!
Meta title
De meta title is de titel die zoekers direct zien in de zoekresultaten. Het is belangrijk dat deze uniek en aantrekkelijk is. Maar je kan niet helemaal los gaan met schrijven, de meta title heeft een maximale lengte van 512 pixels. Dit staat gelijk aan maximaal 70 karakters. Daarbij zijn hoofdletters groter en verminderen het aantal karakters.
Hanteer elke keer hetzelfde titel format voor een goed omschrijvende titel en vul deze aan met een krachtterm of selling point indien mogelijk. Hiermee onderscheid je jouw titel van de 100 andere exacte keyword titles. Ben je bijvoorbeeld de enige met gratis verzending? Vermeld dit dan als USP in je meta title.
Meta description
De meta description is een korte beschrijving van jouw pagina. De beschrijving heeft geen directe SEO waarde maar is wel belangrijk voor de Click-Through-Ratio (CTR). De maximale lengte voor een meta description is 920 pixels, ofwel 158 karakters.
Bij het schrijven van de meta description is het goed om de volgende punten te benoemen:
- Laat het hoofd zoekwoord terugkomen
- Benoem belangrijke producteigenschappen
- Benoem webshop voordelen, zoals ‘gratis verzending’
Wil je zeker weten of je meta title en description niet te lang of te kort zijn? Met de SERP Snippet Optimization Tool van Higher Visibility kan je controleren of jouw meta’s precies goed zijn.
De URL
De URL behoort eigenlijk niet tot de metadata, maar wordt wel samen met de meta title en description getoond. Een URL moet altijd uniek zijn. Vul deze daarom eigenlijk altijd als eerste in.
Bij het vormen van de URL is het belangrijk om met de volgende punten rekening te houden:
- Vermijd lidwoorden en koppelwoorden
- Gebruik geen spaties of underscores
- Gebruik geen accenten, leestekens of parameters
Tip 10: Zorg voor een duidelijke Call to Action
In de online marketingwereld is het doel om klanten te motiveren met krachtige CTA. Het woord ‘Call to Action’ zegt het eigenlijk al, een oproep tot actie. Je wilt dat de bezoeker van je webshop overgaat tot het kopen van een product, het inschrijven voor een nieuwsbrief of doorklikken naar een landingspagina. Een CTA is vrijwel altijd een button met tekst of een afbeelding. Zorg voor een effectieve UX design op jouw webshop.
In het voorbeeld hieronder is te zien dat het contrast en de actieve tekst zorgen voor een goede opvallende winkelwagen button.
Ga je aan de slag met het vormen van een CTA? Houd deze punten in je achterhoofd:
- Schrijf met actieve zinnen
- Vermijd zwakke woorden als ‘kunnen’, ‘zullen’ en ‘worden’
- Tover met tijd. Toon de actuele voorraad of gebruik woorden als ‘nu’, ‘direct’, ‘meteen’.
- Zorg dat de CTA opvalt met contrast en plaatsing, maar maak het niet te flitsend. Dus geen knipperende of bewegende buttons.
- Plaats de CTA boven de fold, oftewel boven de vouw.
- Keep it simple!
Extra tip: Ga voor Elovate!
Heb je een groot assortiment en moet je veel productteksten schrijven of juist herschrijven? Dat kost natuurlijk veel tijd om het te organiseren, bij te houden en in Magento te plaatsen. Met Elovate kun je gemakkelijk de workload verdelen onder diverse collega’s. Maak lists aan, geef briefings en laat de schrijvers hun ding doen. Voer een korte controle uit en synchroniseer direct met Magento. Simpel, snel en super handig!
Scherpe productteksten in aantocht
Het schrijven van productteksten is simpelweg te verkopen. Wat zou je doen als je in de winkel staat en het product zou moeten verkopen aan een klant bij het schap?
E-commerce copywriting is geen rocket science, maar neemt wel wat tijd in beslag. Vaak voegen webshop eigenaren in rap tempo producten toe zonder de tijd te nemen om ze goed in te richten. Het gevolg is dat er na een tijdje het werk zich opstapelt qua copywriting en het aandeel lage kwaliteit en slecht converterende productpagina’s steeds verder toeneemt. De bezoekers (mogelijke klanten!) zien minder goed het verschil tussen verschillende producten en missen de uitleg waar het product voor dient.
Dit heeft uiteindelijk zijn weerslag op de kwaliteit van het domein en de merkbeleving van de bezoeker. Uitblinkers zijn in staat om consistent over het hele assortiment kwaliteit te leveren en zo een plek in de markt en hoofd van de bezoeker te veroveren. Vind je dat lastig of heb je er simpelweg geen tijd voor? Onze SEO specialisten en copywriters helpen je graag verder. Zowel teksten schrijven voor je webshop als strategisch advies.