Een mega menu kan de ideale oplossing zijn voor jouw webshop. Maar hoe bepaal je nou eigenlijk of een mega menu de geschikte oplossing is voor jouw webshop en waar moet je op letten bij de implementatie? In dit artikel lees je alles wat je moet weten om een mega menu succesvol toe te passen in jouw webshop.
Wat is een mega menu?
Een mega menu is een drop down menu dat uitklapt als je er met de muis op klikt of er met de muis over gaat (hover). In het uitgeklapte menu zijn meerdere rijen en kolommen zichtbaar waarin veel subcategorieën, foto’s en tekst opgenomen kunnen worden.
Dankzij de extra ruimte in het menu is hij breder in te vullen en kun je het menu geheel naar wens inrichten. Bovendien zijn alle subcategorieën direct vanuit het menu met een enkele klik te bereiken wat het navigeren door de webshop voor zowel de gebruiker als de zoekmachine gemakkelijk maakt.
Design van het mega menu
Een mega menu bestaat uit meerdere kolommen en rijen die je op maat kunt inrichten. Qua opzet en design zijn er in principe 2 mogelijkheden: een verticaal of een horizontaal mega menu.
Een verticaal menu klapt naar beneden open waarna het mega menu naar de zijkant openklapt.
Een horizontaal mega menu heeft het voordeel dat de topcategorieën direct zichtbaar zijn zonder dat de bezoeker met de muis naar de categorieknop hoeft te gaan zoals bij het verticale mega menu.
Responsive mega menu
Met het grootschalige mobiele gebruik en de mobile-first crawling & indexering van Google is het belangrijk dat het mega menu ook op mobiele apparaten goed bruikbaar is én leesbaar is voor Google.
Wees er zeker van dat het complete mega menu is opgenomen in de HTML van de pagina en dat de mobiele navigatie dezelfde structuur heeft als de desktopvariant. Als deze afwijken worden mogelijk niet alle pagina’s goed opgenomen in de index.
Op mobiel biedt een mega menu extra uitdagingen op gebied van UX. Waar een opzet op desktop overzichtelijk is, kan deze voor de gebruiker op mobiel keuze stress opleveren. Denk daarom goed na over de mogelijkheden van een toggle op de items of een slidend menu wat in hapklare brokken de onderliggende items aanbiedt.
Kies je voor een slidende opzet, zorg dan dat het voor de gebruiker ook net zo makkelijk is om een niveau terug te tikken met een vorige link. Te veel niveau’s in het slidende menu is ook niet goed zorg voor een duidelijke UX design. Beperk het sliden bij voorbaat tot 1 niveau en help je bezoeker vanaf die pagina’s verder met navigatie elementen in de pagina zelf.
Zoekmachines en crawlen
Google crawled websites aan de hand van links die worden gevonden. Mega menu’s en extensies maken gebruik van javascript, maar Google behandeld niet elke link hetzelfde. Links zonder href tag worden niet gecrawled. Voorbeeld:
PageRank distributie
Opgebouwde pagerank wordt gespreid over de links op de pagina. Hoe meer links op de pagina, hoe minder ‘juice’ elke link doorgeeft. Een veel gemaakte fout met mega menu’s is dat er teveel in wordt gepropt waardoor er veel waarde wegvloeit naar pagina’s die dit helemaal niet nodig hebben om te concurreren.
Wanneer je alles in de navigatie opneemt creëer je als het ware een platte structuur waarin waarde voor de belangrijkste pagina’s deels verloren gaat. Denk daarom goed na over de diepte en breedte van je menu en gebruik zoekvolumes en concurrentie om te bepalen welke pagina’s baat hebben bij een plek in de navigatie en welke niet.
Beperk de keuze in het mega menu
Naast bovengenoemde afweging dient een mega menu overzichtelijk te zijn voor de bezoeker om makkelijk en snel te navigeren. Stel dat je een categorie met kranen hebt met 10 subcategorieën. Dan is het niet wenselijk om in het mega menu 10 subcategorieën te tonen.
Bepaal aan de hand van het aanbod en zoekwoordenonderzoek wat de 3 tot 5 populairste zijn en plaats deze in het mega menu. De andere subcategorieën zijn bereikbaar door op het kopje ‘Kranen’ of een ‘Alle kranen’ link te klikken.
Verkeerd benoemde subcategorieën
In mega menu’s wordt nog wel eens de fout gemaakt dat in de benaming van de subcategorieën de naam van de topcategorie herhaald word. Dit zorgt voor onrust en is erg spammy. Een voorbeeld is de categorie ‘Offers’ van John Lewis.
Achter iedere subcategorie is ‘offers’ geplaatst. Het is voor de bezoeker en voor zoekmachines al duidelijk dat dit offers zijn, want we zitten in de categorie offers.
Voordelen en gevaren van een mega menu
Samenvattend biedt het implementeren van een mega menu veel mogelijkheden op het gebied van inrichting van het menu. Dit brengt voordelen met zich mee, maar kan ook nadelige gevolgen hebben voor SEO als het verkeerd wordt ingezet of misbruikt wordt.
Voordelen van de toepassing van een mega menu
- De bezoeker heeft meteen een duidelijk beeld van jouw aanbod
- De bezoeker kan snel door jouw webshop navigeren
- Er kan een groot aantal categorieën in het menu worden opgenomen
- Het mega menu kan worden gevuld met subcategorieën, tekst en afbeeldingen
- Linkwaarde wordt verdeeld over de belangrijkste pagina’s
Gevaren bij de toepassing van een mega menu
- Tonen van een andere navigatie structuur op mobiele apparaten
- Niet crawlbare links in het mega menu gebruiken
- Te veel keuzes in het mega menu waardoor de bezoeker niet weet wat hij moet doen
- Herhalende benaming / overoptimalisatie van categorieën in het mega menu
- Opnemen van niet relevante pagina’s waardoor linkwaarde naar onbelangrijke pagina’s gaat
Het inrichten van een mega menu dient met alle aandacht te gebeuren om te voorkomen dat het juist een negatieve impact heeft op SEO.
Is een SEO mega menu voor jouw magento webshop de beste oplossing?
Maak een goede afweging of een magento mega menu interessant is voor jouw webshop. Het doel van het mega menu is om de gebruikerservaring van jouw webshop te bevorderen, niet om zijn zoektocht ingewikkelder te maken.
Er is geen specifiek type webshop waarvoor een mega menu wel of niet geschikt is, je dient zelf te bepalen of een magento 2 megamenu daadwerkelijk een verbetering is voor jouw webshop. Bij deze afweging is er een aantal zaken waar je rekening mee houdt.
- Breedte van het assortiment
- Diepte van het assortiment
- Aantal categorieën in het huidige menu/benodigd aantal categorieën
- Overzichtelijke indeling van het menu
- Het design/huisstijl van je webshop
Het is aan te raden om voor de inrichting van een mega menu een ervaren SEO specialist in te schakelen.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van een mega menu of wil je een mega menu laten implementeren in jouw Magento 2 webshop? Neem dan contact op met onze specialisten.