Hoe Interaction to Next Paint (INP) de Core Web Vitals gaat veranderen
De Core Web Vitals zijn alweer enkele jaren een vast onderdeel waar ons developers team zich mee bezighoudt bij het (door)ontwikkelen van een Magento 2 webshop. Vanaf 12 maart 2024 zal er zich een nieuwe metric bij de CWV voegen: INP. In deze blog brengen we je op de hoogte van alles wat er gaat veranderen en wat je er zelf aan kan doen.
Core Web Vitals, wat zijn dat ook alweer?
Even een stapje terug naar het begin, wat waren ook alweer die Core Web Vitals? Dit is een set van metrics die de gebruikerservaring meten van een webpagina. Denk hierbij aan de laad performance, interactie en visuele stabiliteit van de pagina. Een meer in diepte uitleg over de complete CWV geeft Olivier in deze blog.
Gaat INP FID vervangen in de Core Web Vitals?
De First Input Delay (FID) is een van de vaste Core Web Vitals metrics, sinds 2020. Deze meet de responsiviteit van een webpagina, zoals echte gebruikers die ervaren. Maar de FID heeft zo zijn beperkingen. Om deze reden heeft het team bij Google verder onderzoek gedaan naar op wat voor manier er beter gemeten kan worden. Zo is de INP ontstaan!
Wat is Interaction to Next Paint (INP)?
Interaction to Next Paint, ofwel INP, is de metric die zich bij de Core Web Vitals voegt. Deze metric meet de tijd die het duurt voordat de browser reageert op een gebruikersinteractie, zoals een klik of scroll. Google wil met INP de gebruikerservaring van websites verbeteren door de snelheid en responsiviteit te verhogen.
De afgelopen twee jaar heeft Google de nieuwe metric getest en verbeterd. Vanaf 12 maart 2024 zal INP een stabiele Core Web Vital metric worden. Daarmee vervangt deze de FID.
Hoe wordt de Interaction to Next Paint gemeten?
Elk interactief moment op een webpagina wordt gemeten voor de INP-score. Hoe wordt er precies gemeten? De tijd die het duurt voordat de browser reageert op een gebruikersinteractie, zoals een klik of scroll.
De volgende interacties worden voor de INP gemeten:
- Klikken met de muis
- Tappen op een touch device (bijvoorbeeld mobiele telefoon, iPad)
- Het klikken op een toets (middels een keyboard of een touch-device)
Door het meten van deze Interaction to Next Paint wil Google de gebruikerservaring van een webpagina bepalen en verbeteren.
Wat is een goede Interaction to Next Paint score?
Je wilt natuurlijk ook voor deze nieuwe metric een goede score behalen, om zo de beste gebruikerservaring te bieden voor de klanten van jouw webshop. De uiteindelijke INP-waarde is de langste interactie die is waargenomen, waarbij uitschieters worden genegeerd. Als volgt wordt deze gemeten:
- Een INP onder of op 200 milliseconden betekent dat de pagina goed reageert.
- Een INP boven 200 milliseconden en onder of op 500 milliseconden betekent dat de reactiesnelheid van je pagina moet worden verbeterd.
- Een INP van meer dan 500 milliseconden betekent dat de pagina slecht reageert.
Aan de slag met het verbeteren van de INP
Vanaf 12 maart 2024 gaat de INP dus een serieuze rol spelen. De Core Web Vitals zijn namelijk een bekende ranking factor. Het is geen ranking systeem op zichzelf, maar Google heeft al vaker bevestigd dat deze metrics meespelen met jouw rankings in de zoekmachine.
Voordat je aan de slag gaat met het verbeteren van deze metric, moet je weten waar de huidige score vandaan komt. Waarom heb je zo’n lage score? Wat gaat er niet lekker op jouw webshop? Maak daarbij gebruik van field data, zoals van RUMvision. Aan de hand van die gegevens kan je beginnen met optimaliseren.
Dit doet HYPER eraan!
Wij zien vaak dat third-party scripts, zoals Hotjar, een grote impact kunnen hebben op de INP. Om deze reden hebben wij de HYPER Script Optimizer ontwikkeld. Met deze module kun je eenvoudig third-party scripts toevoegen op basis van interactie. Hiermee kun je bijvoorbeeld pas scripts inladen bij daadwerkelijke interactie met de pagina, zoals een click, scroll of touch.
Veel van de webshops met het HYPERstack Vitals en Kickstart thema hoeven geen extra optimalisaties uit te voeren wat betreft de komst van de INP. Deze zijn namelijk al geoptimaliseerd! Indien dit niet het geval is, kijken wij graag waar mogelijk is om dit bij te schaven en nog beter te gaan scoren.
Als je niet zeker weet hoe jouw webshop momenteel presteert, bieden wij de mogelijkheid om een Magento performance audit aan te vragen. Hiermee krijg je inzicht in de huidige prestaties van je webshop en ontdek je waar er nog verbeteringen mogelijk zijn.