Magento Development Magento E-commerce Magento SEO

Wat is structured data en hoe helpt het jouw Magento webshop?

Je bent lekker bezig met het opzetten of verbeteren van je webshop. Tijdens je research kom je overal de termen ‘structured data’ en ‘schema markup’ tegen. Dit zijn dé stukjes code die de zichtbaarheid van jouw webshop kunnen vergroten en die er voor zorgen dat zoekmachines zoals Google jouw webshop beter begrijpen!

Maar wat is dit voor gestructureerde data en hoe werkt het? Is het echt zo belangrijk voor jouw webshop? Jazeker! Wij leggen uit wat structured data is, hoe het werkt en waarom het een grote impact kan hebben op de vindbaarheid van jouw webshop.

Wat is structured data?

De grote zoekmachines, zoals Google, zijn altijd bezig met het optimaliseren van hun gebruiksvriendelijkheid. Een van de meest spectaculaire, snelgroeiende ontwikkelingen is structured data. Het woord ‘structured data’ betekent letterlijk gestructureerde data. Dit heeft verder geen specifieke betekenis. In de wereld van SEO en zoekmachines krijgt het zijn eigen betekenis.

Structured data is een stukje code, ook wel een markup genoemd, die je zelf toevoegt aan de HTML van specifieke pagina’s op jouw webshop. Deze code is niet zichtbaar voor jouw bezoekers, maar valt daarentegen juist extra op voor de ‘crawlers’ van zoekmachines zoals Googlebot. 

De code is speciaal gecreëerd voor en door zoekmachines, en zorgt ervoor dat zij jouw pagina’s beter en sneller kunnen lezen en begrijpen. Je creëert zelf de mogelijkheid om relevante informatie uit jouw webteksten, video’s en tabellen uit te lichten. Denk hierbij aan relevante informatie zoals een productprijs, productbeoordeling of voorraadstatus. Deze informatie kunnen de zoekmachines gebruiken om de zoekresultaten te verbeteren voor de zoeker, zodat deze beter passende resultaten krijgt. Daarmee wordt de kans groter dat jouw webshop beter gerankt wordt in de SERP van relevante zoektermen.

Leestip: Wil je dieper ingaan op hoe structure data precies werkt? Google heeft hier een interessante blog over geschreven.

Verschillende typen schema markups

Zoals we eerder genoemd hebben gaat structured data voornamelijk over dat de zoekmachine je webshop beter begrijpt en beter kan tonen bij de juiste zoekintentie. Rich snippets gebruiken dezelfde (structured) data om de visuele uitlichting te maken in de zoekresultaten, dit maakt de snippets marketing gericht.

Een ‘uitgelicht’ zoekresultaat laat namelijk niet alleen je URL, meta titel en description zien, maar ook de content die jij hebt uitgelicht met de structured data. Zo kan een zoekmachine bijvoorbeeld jouw URL laten zien met daarbij een foto van het product, een sterrenbeoordeling van bezoekers, de productprijs en nog veel meer. In onze blog over rich snippets leggen we meer uit over het gebruik van deze snippets.

Structured-data-voordelen
Rich-snippet-voordelen

Jouw website heeft en benoemd vast één of meerdere van onderstaande types. Dit betekend dat je er al snel mee aan de slag kan gaan! We hebben de meest voorkomende structured data types voor e-commerce webshops voor je op een rijtje gezet:

  • Article
  • Breadcrumb
  • Course
  • Event
  • Fact check
  • FAQ
  • How-to
  • Job posting
  • Local business
  • Logo
  • Movies
  • Product
  • Recipe
  • Review snippet
  • Video

Voorbeeld: Op een productpagina wordt de productprijs genoemd. De zoekmachine herkend de prijs niet op de pagina vol informatie. Door de product markup toe te voegen, zal de zoekmachine uit deze informatie meteen de productprijs herkennen. Deze wordt getoond als rich snippet in de zoekresultaten.

Waarom is het belangrijk voor mijn webshop?

Structured data bestaat dus om Google en andere zoekmachines te helpen met het ordenen en begrijpen van de vele websites die er zijn. Maar waarom zou jij hun nu helpen? Het is niet dat je er direct iets voor terug krijgt, of toch wel? Wij hebben een aantal voordelen op een rijtje gezet:

  • Google waardeert webshops met structured data omdat ze deze beter begrijpen. Dit kan ervoor zorgen dat de markups een positief effect hebben op jouw SEO zoals een hogere CTR en ranking.
  • Beter vindbaar met Voice Search zoekopdrachten. De zoekmachine haalt een deel van zijn informatie uit de markups om antwoorden te geven.
  • Door structured data aan jouw webshop toe te voegen springt jouw webshop direct in het oog van een zoeker (ofwel bezoeker van een zoekmachine) door de extra informatie.

Structured data en SEO

Wat doet structured data voor je SEO? Eerder hebben we benoemd dat je met het toevoegen van de juiste structured data rich snippets verkrijgt. Deze verrijkte zoekresultaten voeg jij zelf toe en zijn positie onafhankelijk. Hieronder noemen we nog een paar voordelen:

  • Rich snippets trekken sneller aandacht van zoekers in de zoekresultaten;
  • Vergroot de kans op een hogere CTR.

Minder dan een derde van alle websites op het internet maakt gebruik van structured data en rich snippets, weinig toch? Een mooie kans dus! Structured data is een belangrijk aanwinst voor je SEO en biedt ontzettend veel voordelen en kansen voor je webshop.

Structured data implementeren in jouw webshop

Je kunt zelf aan de slag met de markups in de HTML code van jouw webshop. Maak daarbij een selectie van welke markups relevant zijn voor jouw webshop en pagina’s. Wil je het handmatig doen? Er zijn drie methodes die het meest gebruikt worden: JSON-LD, Microdata en RFDa. Let er wel op dat het belangrijk is om enige kennis te hebben over programmeren om te voorkomen dat je fouten maakt.

Het is dus zeer zeker mogelijk om zelf markups toe te voegen aan je webshop, maar houd er rekening mee dat dit best wel wat tijd en energie kan kosten en dat dit proces herhaalt moet worden elke keer als je iets op de website veranderd. Wanneer je een grote webshop hebt en geen tijd hebt om dit steeds aan te passen kun je ervoor kiezen om een extensie te gebruiken. Wij helpen je hier graag bij!

Wat is schema.org?

Er zijn op dit moment super veel verschillende manieren om structured data toe te voegen aan je webshop. Voor jou als webshopeigenaar is het dan moeilijk om te beslissen voor welke je moet kiezen. Er is niet één versie die alle zoekmachines accepteren.

Schema.org is ontstaan als een samenwerking tussen alle grote zoekmachines, Google, Bing, Yandex en Yahoo!. Het is niet de meest visueel aantrekkelijke website, maar wel ontzettend handig en vol met praktische informatie. Per structure data type, zoals Product, kan je kiezen uit verschillende onderdelen om uit te lichten. Denk hierbij aan merk en kleur.

Ook worden er voorbeelden gegeven in de meest gebruikte methodes; JSON-LD, Microdata en RFDa.

De informatie op schema.org is super nuttig en duidelijk om te gebruiken. Zeker dat je weet dat het is gemaakt in samenwerking met zulke grote en belangrijke partijen. De zoekmachines gebruiken deze informatie om de zoekervaring te verbeteren, zodat de zoeker de beste ervaring heeft. Dat is het uiteindelijke doel, toch?

Magento 2 en structured data

Wanneer je een Magento 2 webshop hebt, zijn er verschillende extensie mogelijkheden om structured data toe te passen. De volgende twee extensies zijn het meest gebruikt en hebben de meeste mogelijkheden:

  • De Magmodules Rich Snippet Suite Deze extensie voegt alleen structured data toe voor de categorieën producten-, website-, local business. Dit zal een investering van €65,- per jaar zijn.
  • De Amasty Google Rich Snippet en biedt naast bovenstaande categorieën ook een aantal andere aan zoals de breadcrumb-, categorie-, social profile-, data preview-, image- en search input structured data. Deze extensie kost €145,- per jaar.

In Hyperstack hebben wij de Rich Snippet Module van Magmodules verder uitgebreid. Deze hebben wij aan de hand van user cases doorontwikkeld en geoptimaliseerd, zodat jij het meeste eruit kan halen. Deze module is een onderdeel van Hyperstack, een collectie van modules en extensies die zo geoptimaliseerd zijn om een succesvolle winkelervaring te creëren. Neem gerust contact op met ons team om meer te weten te komen over het optimaliseren van jouw Magento 2 webshop.

Test of je code werkt

Hoe je de structured data ook toevoegt, het is belangrijk om te testen of de codes ook daadwerkelijk werken en de juiste rich snippet laten zien. Dit kan met de Test Rich Results tool van Google. Je kunt er voor kiezen om je website per URL of per webtekst te controleren en de tool laat je zelfs de resulaten voor een smartphone of desktop zien. Ideaal dus, zeker omdat je je webshop pagina’s zo vaak kunt testen als je wilt.

Schema.org heeft zo ook zijn eigen tool waar je jouw gestructureerde data kan testen. Intern worden beide tools door onze developers gebruikt, maar zij ervaren de tool van Schema.org als net een stukje sneller.

Structureren die data!

Structured data is een slimme ontwikkeling ontstaan uit een samenwerking van de grote zoekmachines. Structured data zorgt ervoor dat zoekmachines jouw webpagina’s beter begrijpen en tonen aan zoekers die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw producten. Deze markups bieden niet alleen extra informatie aan voor de zoekmachines zelf om hun gebruiksvriendelijkheid te verbeteren, maar helpen jouw webshop ook met het vergroten en optimaliseren van je zichtbaarheid en SEO.

Met behulp van Hyperstack, een extensie of ‘ouderwets met de hand’ voeg je markups toe aan jouw webshop, zodat de juiste informatie extra zichtbaar wordt toegelicht in de zoekresultaten. Hierdoor trek je de aandacht van potentiële klanten, verhoog je je CTR en creëer je zelfs een positief op je organische ranking. 

Een ontwikkeling die je niet voorbij kunt laten gaan, een ontwikkeling die een groot effect heeft op de werking van zoekmachines en daardoor ook op jouw webshop. Begin vandaag nog met het toevoegen van structured data of neem direct contact op met onze SEO specialisten voor persoonlijk advies!